Inleiding

We zullen nu een kijkje nemen bij de BEKKO en UTSURIMONO, twee types die recent begonnen zijn met elk op zich goede kwaliteiten te produceren. Zowel BEKKO als UTSURIMONO zijn afhankelijk van de schoonheid van het sumi en het algemeen evenwicht. Afhankelijk van hoe het sumi doorbreekt, kan het effect dynamisch of lieflijk mooi zijn.

Bekko

De BEKKO is een koi die behoort tot dezelfde lijn als de Taisho Sanshoku. Het lichaam is wit, rood of geel, waarover zwarte vlekken verspreid zijn. Bekko komt te voorschijn bij het kweekproduct van Taisho Sanshoku en de types van Bekko zijn Shiro Bekko, AKA BEKKO, KI BEKKO en DOITSU BEKKO.

1. Shiro Bekko

De SHIRO BEKKO is een Taisho Sanshoku zonder rode tekening.

De sumo-vlekken zijn mooi gerangschikt op een witte ondergrond. De schoonheid van deze koi ligt in het eentonig contrast tussen wit en zwart, vandaar dat de zuiverheid van de witte ondergrond onontbeerlijk is.

Het wit op het hoofd, de kaken en de mond is bijzonder belangrijk, en koi verliezen hun esthetische waarden wanneer hier de kleur een amber of gele tint heeft. Zoals bij de Taisho Sanshoku is de algemene regel dat er geen zwart op het hoofd aanwezig mag zijn, alhoewel er wat zwart wordt toegestaan zolang dit het evenwicht met de zwarte tekening op het lichaam niet verstoord.

Het is belangrijk dat er een grote krachtige vle

Inleiding

We zullen nu een kijkje nemen bij de BEKKO en UTSURIMONO, twee types die recent begonnen zijn met elk op zich goede kwaliteiten te produceren. Zowel BEKKO als UTSURIMONO zijn afhankelijk van de schoonheid van het sumi en het algemeen evenwicht. Afhankelijk van hoe het sumi doorbreekt, kan het effect dynamisch of lieflijk mooi zijn.

Bekko

De BEKKO is een koi die behoort tot dezelfde lijn als de Taisho Sanshoku. Het lichaam is wit, rood of geel, waarover zwarte vlekken verspreid zijn. Bekko komt te voorschijn bij het kweekproduct van Taisho Sanshoku en de types van Bekko zijn Shiro Bekko, AKA BEKKO, KI BEKKO en DOITSU BEKKO.

1. Shiro Bekko

De SHIRO BEKKO is een Taisho Sanshoku zonder rode tekening.

De sumo-vlekken zijn mooi gerangschikt op een witte ondergrond. De schoonheid van deze koi ligt in het eentonig contrast tussen wit en zwart, vandaar dat de zuiverheid van de witte ondergrond onontbeerlijk is.

Het wit op het hoofd, de kaken en de mond is bijzonder belangrijk, en koi verliezen hun esthetische waarden wanneer hier de kleur een amber of gele tint heeft. Zoals bij de Taisho Sanshoku is de algemene regel dat er geen zwart op het hoofd aanwezig mag zijn, alhoewel er wat zwart wordt toegestaan zolang dit het evenwicht met de zwarte tekening op het lichaam niet verstoord.

Het is belangrijk dat er een grote krachtige vlek op of bij de schouders is om voor een brandpunt te zorgen.

Een andere belangrijke factor is de aanwezigheid van verschillende goed afgebakende sumi-vlekken op het lichaam die, in een goed evenwicht, de sumi-vlek op de schouder ondersteunen. Zwarte tekeningen die te groot zijn ten opzichte van het lichaam, of kleine pover afgetekende vlekjes die hier en daar verspreid zijn over het lichaam, geven geen mooi uitzicht. Een verwarde concentratie van sumi-patronen op het achterste gedeelte van het lichaam doet de esthetische waarde van de koi dalen.

Het sumi op de Bekko moet van goede kwaliteit zijn zoals beschreven in het hoofdstuk van Taisho Sanshoku. Het moet dik zijn en egaal met een goede dichtheid, een goed afgelijnde kiwa en een mooie glans. Een Bekko met dik lakglanzende sumi en een uitstekende overlapping is een prachtig zicht.

Net zoals bij de Taisho Sanshoku geeft het een prachtig elegant uitzicht wanneer er op de borstvinnen 2 of 3 goed afgelijnde zwarte streepjes aanwezig zijn, streepjes die de indruk geven als zouden ze in één pennentrek vanuit de aanzet richting vinrand zijn geschilderd zonder dat ze echter de vinrand raken. Natuurlijk zijn deze strepen niet verplicht. Soms zijn er ook strepen in de rug- en staartvin, maar het is beter dat er hier niet teveel aanwezig zijn.


Shiro Bekko
De foto hiernaast van een Bekko met zwarte strepen op de borstvinnen, vertelt ons dat de Bekko afkomstig is van de Taisho Sanshoku. De schoonheid van de Bekko wordt bepaald door zijn sierlijkheid en zijn gratie.

Kenmerkende kwaliteiten van de Shiro Bekko zijn de netheid gekoppeld aan de elegantie met daar bovenop zijn zuiver afgebakende lijnen. De grotere maten zijn indrukwekkend op hun eigen manier.

De SHIRO UTSURI is een andere koi die een zwart/wit patroon tentoonspreidt, maar de kwaliteit van het sumi (zwart) en de manier waarop deze is geplaatst zijn beiden verschillend. Het sumi van een Shiro Utsuri is het zwart van de Utsuri-lijn, terwijl het sumi van een Bekko het zwart is van de Taisho Sanshoku-lijn.

Herlees de artikels van Taisho Sanshoku en Showa Sanshoku waarin we de verschillende soorten van sumi besproken hebben.

Bovendien is de kwaliteit en de plaatsing van de sumi-patronen bij Shiro Bekko en Shiro Utsuri nogal verschillend. Bij de Shiro Utsuri, welke wij in het volgende deel behandelen, zijn de sumi-patronen een aaneenschakeling van lijnen en vlekken die neerwaarts het lichaam omsluiten, maar bij Shiro Bekko bestaan de sumi-patronen uit solide sumi-lekken die alleen op de rug aanwezig zijn.

Deze twee soorten kunnen nog op andere manieren van elkaar onderscheiden worden, zoals de plaatsing van het sumi op het hoofd en de borstvinnen.

Als er hi (rood) op het lichaam aanwezig is, betekend dit volgens de algemene regel, dat de koi in kwestie geen Shiro Bekko is, maar een Taisho Sanshoku met heel weinig rood.

Soms zien we Bekko\'s met geringe sporen van hi die op het hoofd achter gebleven zijn, maar het is beter om dergelijke koi niet in te schrijven voor een show zolang het rood niet volledig verdwenen is.

Er komen gevallen van Bekko voor waarbij er één of twee kleine rode schubben aanwezig zijn op plaatsen waar men ze normaal niet kan zien, zoals aan de onderzijde van de buik, en de koi anderzijds een Shiro Bekko is van esthetische waarde. Het is, hoedanook, een kwestie van vergelijken en het hoeft niet gezegd dat dergelijke koi zal benadeeld zijn wanneer hij moet opkomen tegen een rivaal die in alle opzichten gelijkmatig is.

2. Aka Bekko

Deze Aka Bekko heeft een prachtigere uitstraling dan de Shiro Bekko

Een koi met sumi op een volledig rood lichaam wordt AKA BEKKO (rode Bekko) genoemd. Hij behoort tot de Taisho Sanshoku-lijn waarvan de witte velden ontnomen zijn van de AKA SANSHOKU.

De maatstaven betreffende de plaatsing van het sumi zijn juist dezelfde als bij Shiro Bekko.

Een volledig rood lichaam met strategisch geplaatste en goed afgelijnde sumi van hoge kwaliteit, is indrukwekkend op een wijze die heel verschillend is van de Shiro Bekko. In tegenstelling tot de fraaie sierlijkheid van de Shiro Bekko, zorgt de Aka Bekko voor een indrukwekkend prachtig uitzicht. Toch is het zo dat we zelden tegenover een superexemplaar komen te staan waarvan het rood op het lichaam helder, zuiver en gelijkvormig is. Belangrijk is dat de koi rood is tot aan de vintoppen en over een rode buik beschikt.

Wanneer er situaties zijn waarbij de koi een weinig wit heeft aan de toppen van de vinnen of de staart, zal hij als Aka Bekko worden aanzien. Strikt gezien zouden dergelijke koi niet als Aka Bekko mogen genoemd worden, maar het is niet noodzakelijk om de regels van koi-waardering strikt toe te passen. Wanneer het dicht genoeg aanleunt om als Aka Bekko beschouwd te worden en wanneer het esthetisch een goede koi is, dan is hij het waard om als Aka Bekko erkend te worden. Men mag zich echter niet verwarren in een Aka Bekko en Aka Sanshoku. Het maakt niet uit hoeveel rood er aanwezig is, een Aka Sanshoku heeft altijd ergens witte velden op het lichaam. Gewoonlijk is de buik wit en zodoende is het gemakkelijk om een onderscheid te maken. De vinnen in het bijzonder, moeten volgens de regels wit zijn en op dit vlak verschillen ze met Aka Bekko waarbij er enkel wat wit op de vintoppen aanwezig is.

Op dit ogenblik zien we in het geheel geen Aka Bekko met grote afmetingen.

#page#

3. Ki Bekko

Ki Bekko

Een koi met zwarte tekeningen op een volledig geel lichaam wordt KI BEKKO genoemd.

In tegenstelling tot Shiro Bekko en Aka Bekko is de Ki Bekko geen koi van de Taisho Sanshoku-lijn, maar is het een zeer eigenaardig type van koi. Met zijn zwarte tekening op het gele lichaam zou hij KI BOTAN of GELE PIOEN moeten genoemd worden.

De manier waarop het sumi naar boven komt is volledig verschillend, maar al de andere aspecten kunnen op dezelfde wijze beschouwd worden als bij Shiro Bekko en Aka Bekko.

Het moet gezegd worden dat we voor het ogenblik zelden of nooit superexemplaren van dit soort koi te zien krijgen.

Op koishows worden Aka Bekko en Ki Bekko in dezelfde categorie ingedeeld als Shiro Bekko, zodoende zal niet gauw een Ki Bekko verkozen worden, of het zou een exemplaar moeten zijn van een bijzonder goede kwaliteit.

4. Doitsu Bekko

Doitsu Bekko

Dit is een Bekko van het Doitsu-type welke wij beschreven hebben in het artikel betreffende de Doitsu koi.

De afwezigheid van schubben maken de kiwa van het sumi nog scherper en het effect is zeer indrukwekkend. Natuurlijk heeft, zoals men kon verwachten, een Kagami-Goi (spiegelkarper) een grotere esthetische waarde dan een Kawa-Goi (lederkarper), ofschoon hij onvermijdelijk de diepzinnigheid mist van een Wa-Goi

Er wordt gezegd dat hoogwaardige exemplaren van dit type koi een betoverend schouwspel zijn met hun scherpe kiwa en hun betoverend gebeeldhouwde schoonheid.

Door :
Honorary Chairman : Dr. Takeo Kuroki
Chief of the Appreciation Bureau: Mr. Reinosuke Nogami

k op of bij de schouders is om voor een brandpunt te zorgen.

 

Een andere belangrijke factor is de aanwezigheid van verschillende goed afgebakende sumi-vlekken op het lichaam die, in een goed evenwicht, de sumi-vlek op de schouder ondersteunen. Zwarte tekeningen die te groot zijn ten opzichte van het lichaam, of kleine pover afgetekende vlekjes die hier en daar verspreid zijn over het lichaam, geven geen mooi uitzicht. Een verwarde concentratie van sumi-patronen op het achterste gedeelte van het lichaam doet de esthetische waarde van de koi dalen.

Het sumi op de Bekko moet van goede kwaliteit zijn zoals beschreven in het hoofdstuk van Taisho Sanshoku. Het moet dik zijn en egaal met een goede dichtheid, een goed afgelijnde kiwa en een mooie glans. Een Bekko met dik lakglanzende sumi en een uitstekende overlapping is een prachtig zicht.

Net zoals bij de Taisho Sanshoku geeft het een prachtig elegant uitzicht wanneer er op de borstvinnen 2 of 3 goed afgelijnde zwarte streepjes aanwezig zijn, streepjes die de indruk geven als zouden ze in één pennentrek vanuit de aanzet richting vinrand zijn geschilderd zonder dat ze echter de vinrand raken. Natuurlijk zijn deze strepen niet verplicht. Soms zijn er ook strepen in de rug- en staartvin, maar het is beter dat er hier niet teveel aanwezig zijn.


Shiro Bekko
De foto hiernaast van een Bekko met zwarte strepen op de borstvinnen, vertelt ons dat de Bekko afkomstig is van de Taisho Sanshoku. De schoonheid van de Bekko wordt bepaald door zijn sierlijkheid en zijn gratie.

Kenmerkende kwaliteiten van de Shiro Bekko zijn de netheid gekoppeld aan de elegantie met daar bovenop zijn zuiver afgebakende lijnen. De grotere maten zijn indrukwekkend op hun eigen manier.

De SHIRO UTSURI is een andere koi die een zwart/wit patroon tentoonspreidt, maar de kwaliteit van het sumi (zwart) en de manier waarop deze is geplaatst zijn beiden verschillend. Het sumi van een Shiro Utsuri is het zwart van de Utsuri-lijn, terwijl het sumi van een Bekko het zwart is van de Taisho Sanshoku-lijn.

Herlees de artikels van Taisho Sanshoku en Showa Sanshoku waarin we de verschillende soorten van sumi besproken hebben.

Bovendien is de kwaliteit en de plaatsing van de sumi-patronen bij Shiro Bekko en Shiro Utsuri nogal verschillend. Bij de Shiro Utsuri, welke wij in het volgende deel behandelen, zijn de sumi-patronen een aaneenschakeling van lijnen en vlekken die neerwaarts het lichaam omsluiten, maar bij Shiro Bekko bestaan de sumi-patronen uit solide sumi-lekken die alleen op de rug aanwezig zijn.

Deze twee soorten kunnen nog op andere manieren van elkaar onderscheiden worden, zoals de plaatsing van het sumi op het hoofd en de borstvinnen.

Als er hi (rood) op het lichaam aanwezig is, betekend dit volgens de algemene regel, dat de koi in kwestie geen Shiro Bekko is, maar een Taisho Sanshoku met heel weinig rood.

Soms zien we Bekko\'s met geringe sporen van hi die op het hoofd achter gebleven zijn, maar het is beter om dergelijke koi niet in te schrijven voor een show zolang het rood niet volledig verdwenen is.

Er komen gevallen van Bekko voor waarbij er één of twee kleine rode schubben aanwezig zijn op plaatsen waar men ze normaal niet kan zien, zoals aan de onderzijde van de buik, en de koi anderzijds een Shiro Bekko is van esthetische waarde. Het is, hoedanook, een kwestie van vergelijken en het hoeft niet gezegd dat dergelijke koi zal benadeeld zijn wanneer hij moet opkomen tegen een rivaal die in alle opzichten gelijkmatig is.

2. Aka Bekko

Deze Aka Bekko heeft een prachtigere uitstraling dan de Shiro Bekko

Een koi met sumi op een volledig rood lichaam wordt AKA BEKKO (rode Bekko) genoemd. Hij behoort tot de Taisho Sanshoku-lijn waarvan de witte velden ontnomen zijn van de AKA SANSHOKU.

De maatstaven betreffende de plaatsing van het sumi zijn juist dezelfde als bij Shiro Bekko.

Een volledig rood lichaam met strategisch geplaatste en goed afgelijnde sumi van hoge kwaliteit, is indrukwekkend op een wijze die heel verschillend is van de Shiro Bekko. In tegenstelling tot de fraaie sierlijkheid van de Shiro Bekko, zorgt de Aka Bekko voor een indrukwekkend prachtig uitzicht. Toch is het zo dat we zelden tegenover een superexemplaar komen te staan waarvan het rood op het lichaam helder, zuiver en gelijkvormig is. Belangrijk is dat de koi rood is tot aan de vintoppen en over een rode buik beschikt.

Wanneer er situaties zijn waarbij de koi een weinig wit heeft aan de toppen van de vinnen of de staart, zal hij als Aka Bekko worden aanzien. Strikt gezien zouden dergelijke koi niet als Aka Bekko mogen genoemd worden, maar het is niet noodzakelijk om de regels van koi-waardering strikt toe te passen. Wanneer het dicht genoeg aanleunt om als Aka Bekko beschouwd te worden en wanneer het esthetisch een goede koi is, dan is hij het waard om als Aka Bekko erkend te worden. Men mag zich echter niet verwarren in een Aka Bekko en Aka Sanshoku. Het maakt niet uit hoeveel rood er aanwezig is, een Aka Sanshoku heeft altijd ergens witte velden op het lichaam. Gewoonlijk is de buik wit en zodoende is het gemakkelijk om een onderscheid te maken. De vinnen in het bijzonder, moeten volgens de regels wit zijn en op dit vlak verschillen ze met Aka Bekko waarbij er enkel wat wit op de vintoppen aanwezig is.

Op dit ogenblik zien we in het geheel geen Aka Bekko met grote afmetingen.

#page#

3. Ki Bekko

Ki Bekko

Een koi met zwarte tekeningen op een volledig geel lichaam wordt KI BEKKO genoemd.

In tegenstelling tot Shiro Bekko en Aka Bekko is de Ki Bekko geen koi van de Taisho Sanshoku-lijn, maar is het een zeer eigenaardig type van koi. Met zijn zwarte tekening op het gele lichaam zou hij KI BOTAN of GELE PIOEN moeten genoemd worden.

De manier waarop het sumi naar boven komt is volledig verschillend, maar al de andere aspecten kunnen op dezelfde wijze beschouwd worden als bij Shiro Bekko en Aka Bekko.

Het moet gezegd worden dat we voor het ogenblik zelden of nooit superexemplaren van dit soort koi te zien krijgen.

Op koishows worden Aka Bekko en Ki Bekko in dezelfde categorie ingedeeld als Shiro Bekko, zodoende zal niet gauw een Ki Bekko verkozen worden, of het zou een exemplaar moeten zijn van een bijzonder goede kwaliteit.

4. Doitsu Bekko

Doitsu Bekko

Dit is een Bekko van het Doitsu-type welke wij beschreven hebben in het artikel betreffende de Doitsu koi.

De afwezigheid van schubben maken de kiwa van het sumi nog scherper en het effect is zeer indrukwekkend. Natuurlijk heeft, zoals men kon verwachten, een Kagami-Goi (spiegelkarper) een grotere esthetische waarde dan een Kawa-Goi (lederkarper), ofschoon hij onvermijdelijk de diepzinnigheid mist van een Wa-Goi

Er wordt gezegd dat hoogwaardige exemplaren van dit type koi een betoverend schouwspel zijn met hun scherpe kiwa en hun betoverend gebeeldhouwde schoonheid.

Door :
Honorary Chairman : Dr. Takeo Kuroki
Chief of the Appreciation Bureau: Mr. Reinosuke Nogami