Inleiding.

Een KOROMO heeft indigo of zwart in een netpatroon over de rode patronen en het lijkt erop alsof het zwart met een penceel over het rood is geschilderd of zich in trosjes op het rood heeft genesteld.
Verscheidene types werden geproduceerd door kruising met een KOHAKU. Met andere woorden; afhankelijk van hoe het indigo of de zwarte tekening op het KOHAKU patroon voorkomen, worden zij AIGOROMO , SUMIGOROMO of BUDO SANSHOKU genoemd .
Een TAISHO SANSHOKU met een KOROMO tekening wordt KOROMO SANSHOKU genoemd terwij1 een SHOWA SANSHOKU met KOROMO tekening een KOROMO SHOWA is.

1.AI GOROMO.

Dit is de meest typische soort bij KOROMO en werd gekweekt uit een kruising van KOHAKU met ASAGI.
Het indigo blauw- verschijnt in halvemaan vorm op de naar achter gerichte schubranden (FUKURIN) van het rode patroon om zodoende een overlappend netpatroon te vormen.
Simpelweg, een deel van het ASAGI-patroon bevindt zich over het HI-patroon van een KOHAKU.
Er wordt gezegd dat deze variëteit te voorschijn kwam in de tweede helft van de 2Oe eeuwen rond 1945 werden al uitstekende exemplaren gezien.
Aan de witte ondergrond en de rode tekening zou men kunnen verwachten een KOHAKU te zien te krijgen.
Een exemplaar met briljante vuurrode patronen op een onbevlekt sneeuwwitte ondergrond waar bij over de HI tekening een zuiver afgetekend netpatroon van indigo halve manen ligt, ziet er niet alleen verrukkelijk uit, het schept ook een diepzinnige uitstraling die al een eigen atmosfeer op zich geeft.
Tegenwoordig zien we geen exemplaren waarbij het indigo reikt tot aan de rand van het HI patroon.
De regel is dat het indigo daar niet hoeft te verschijnen en het is door die afwezigheid van het indigo dat aan deze variëteit een zuiver afgelijnde schoonheid gegeven wordt.
Men zegt dat de meeste exemplaren verkregen worden door een kruising van een NARUMI-ASAGI vrouwtje en een mannelijke KOHAKU, maar super exemplaren brengen niet vaak alles naar boven.
Bij jonge vissen komt het indigo niet zuiver te voorschijn, gewoonlijk lijkt het rood onzuiver met kleine zwarte deeltjes of is er niet meer dan een zweem van indigo te zien, dat lijkt op het onderliggend SUMI bij een SANSHOKU dat uitbreekt rond de SASHI van een HI patroon.
Het patroon komt geleidelijk naar boven en wordt duidelijker als de koi gaat groeien.
In de meeste gevallen waarbij jonge koi het indigo volledig naar boven is gekomen, dient voorzichtigheid geboden. Als de koi gaat groeien zal het indigo ineen storten.
Algemeen gesproken, voltooien mannelijke koi sneller, zodoende schijnen de meeste KOROMO die er mooi uitzien
op jonge leeftijd, mannetjes te zijn. Anderzijds nemen vrouwtjes de tijd om te voltooien waardoor het indigo trager zal ontwikkelen.
Men hoort soms dat een jonge koi die er absoluut als een KOHAKU uitzag, uiteindelijk uitgroeide tot een uitstekende AI GOROMO .
Indigo is niet aanwezig in de rode tekening op het hoofd.
Zoals bij de KOHAKU is MOTOHI op de borstvinnen aanvaardbaar, MOTOGURO echter niet.
Het spreekt voor zich dat hoe mooier de plaatsing van een keurig indigo netpatroon is, hoe hoger de esthetische waarde van de koi zal zijn.
Hoe dan ook zal men moeten op passen voor het verdwijnen van de HI als de koi groeit. De witte ondergrond is tevens zeer gevoelig voor (JAMI) zwarte spikkels of bezoedeling, zodoende zijn grote koi die alle goede kwaliteiten van de KOROMO bevatten ver te zoeken en hebben een grote zeldzame waarde.

2. BUDO SANSHOKU.

Wijnkleurige schubben die gegroepeerd zijn als druiventrosjes en die symmetrische links en rechts geplaatst zijn, is het patroon van een BUDO SANSHOKU .
Een koi met wijnkleurige schubben die in reliëf liggen en aantonen dat zij het overwicht hebben op de mooie witte ondergrond, is werkelijk iets prachtig om te zien en creëren een smaakvolle indruk, maar dergelijke koi zijn bijzonder zeldzaam.
Op shows zien we soms mensen die deze BUDO SANSHOKU in de variëteit van KAWARIMONO plaatsen, maar hun echte klassering hoort bij de KOROMO groep .

3. SUMI GOROMO.

Een SUMIGOROMO heeft zwart daar waar een AIGOROMO indigo blauw heeft.
Het zwart komt te voorschijn alsof het is uitgestreken over gans het rode KOHAKU patroon of ongelijkmatig werd uitgesmeerd op afzonderlijke schubben, en heeft bijgevolg geen mooie rand aflijning (FUKURIN) zoals bij AIGOROMO.
Het zwart bevindt zich bovendien ook op de rode tekening op het hoofd.
Vergeleken met de AIGOROMO geeft de SUMI een donkere sobere indruk.
Hoe dan ook, wanneer het patroon middelmatig is, wordt de koi wat men noemt een JAMIGOROMO en is niet zo mooi om naar te kijken.
Er zijn momenteel maar weinig goede exemplaren.

4. KOROMO SANSHOKU.

Deze koi, geproduceerd door een kruising van AIGOROMO met een TAISHO SANSHOKU, heeft een indigo blauw netpatroon over de rode zones van een TAISHO SANSHOKU.
Dit betekent dat deze koi twee soorten SUMI (zwart) heeft, nl. het gewone zwart van een TAISHO SANSHOKU en het zwart dat een KOROMO patroon vormt .
Het gewone zwart noemt men de HON-ZUMI , laatstgenoemde heet KOROMO ZUMI.
Liefhebbers die een voorkeur hebben voor sobere elegantie verkiezen deze variëteit, maar goede exemplaren van een grote maat ziet men nauwelijks.

5. KOROMO SHOWA.

De koi werd voortgebracht door een kruising van AIGOROMO met een SHOWA SANSHOKU.
Hij heeft een indigo netpatroon over de rode zones van een SHOWA.

Een andere benaming voor dit soort koi is AI SHOWA.
Ook deze koi heeft twee soorten SUMI, de HON-ZUMI van een SHOWA SANSHOKU en de KOROMO-ZUMI van een KOROMO.
Net zoals bij de KOROMO SANSHOKU is deze variëteit geliefd door de liefhebbers die houden van een sobere elegantie en goede exemplaren zijn beperkt en ver te zoeken.

Door :
Honorary Chairman : Dr. Takeo Kuroki
Chief of the Appreciation Bureau: Mr. Reinosuke Nogami